A Tour de France egy minden évben megrendezésre kerülő férfi országúti kerékpár verseny, mely elsősorban Franciaország területén zajlik, ugyanakkor időnként a közeli országokba is átcsúszik. A többi Grand Tours-hoz (Giro d’Italia és a Vuelta España) hasonlóan 21 részből állnak a Tour de France szakaszok, melyet 23 nap alatt teljesítenek a versenyzők.
Tömeges rajt Tour de France szakaszok
A Tour de France szakaszok esetében a rendezők a tömeges rajt szakaszokat sík, dombos vagy hegyi kategóriákba sorolják. Ez befolyásolja a sprint besorolásban elért pontokat, a 3 kilométeres szabály működőképességét, valamint azt a megengedett kizárási időt, amely alatt a versenyzőknek be kell fejezniük (ami a győztesek ideje plusz az idő előre meghatározott százaléka). 10, 6 és 4 másodperces időbónusz jár az első három helyezettnek, bár ez 2008 és 2014 között nem történt meg. A bónuszokat korábban a köztes sprint győztesei is részesítették.
Időmérő
A Tour de France első időmérő edzése La Roche-sur-Yon és Nantes (80 km) között volt 1934-ben. A modern Tour de France szakaszok első része gyakran egy rövid próba, annak eldöntésére, hogy ki visel sárgát a megnyitón nap. Az első prológus 1967-ben volt. Az 1988-as La Baule-i eseményt „la préface”-nek hívták. Általában két vagy három időfutam van. Az utolsó időfutam néha az utolsó szakasz volt, újabban gyakrabban az utolsó előtti szakasz.
Figyelemre méltó szakaszok
A verseny 1975 óta a Champs-Élysées körével zárult. Ahogy a peloton megérkezik Párizs belvárosába, a Francia Légierő háromsugaras repülést hajt végre, a francia zászló három színében füstölve. Ez a szakasz ritkán kihívja a vezetőt, mert lapos, és a vezetőnek általában túl sok ideje van a kezében ahhoz, hogy megtagadják. A modern időkben hajlamosak úriember egyetértésre jutni: míg a pontszámítás lehetőség szerint még mindig vitatott, az általános besorolás nem vitatott; emiatt nem ritka, hogy az általános besorolás de facto győztese egy pohár pezsgőt tartva lovagol be Párizsba. Az egyetlen alkalom a Mauneot JauneAz 1979-es Tour de France során olyan módon támadták, hogy a szakasz végéig tartott. 1987-ben Pedro Delgado megfogadta, hogy a szakasz során támadni fog, hogy megkérdőjelezze Stephen Roche 40 másodperces előnyét. Sikertelen volt, és ő és Roche végeztek a pelotonban. 2005-ben vita támadt, amikor Alekszandr Vinokurov megtámadta és megnyerte a szakaszt, eközben Levi Leipheimer ötödik helyét szerezte meg. Ez a támadás nem jelentett veszélyt az összetett vezetésre, de távoli lövés volt a dobogó állása, Vinokourov ugyanis körülbelül öt perccel maradt el a harmadik helytől.
1989-ben az utolsó szakasz egy időfutam volt. Greg LeMond nyolc másodperccel megelőzte Laurent Fignont, és nyerni tudott, ez a Tour történetének legközelebbi különbsége.
Az Alpe d’Huez hegymászása az egyik legismertebb hegyi rész lett a Tour de France szakaszok között. A 2004-es Tour de France alatt ez volt a 15.5 kilométeres hegyi időfutam színhelye a 16. szakaszon. A mesés panoráma miatt a kilátogató szurkolók, gyakran keresnek szállást az erdei panziókban, melyekben a hely igazán bővelkedik. A kerékpárosok panaszkodtak a bántalmazó nézőkre, akik fenyegetőztek előrehaladásukkal. Ezen a színpadon nem ritka, hogy a jelenlévő nézők alacsony árbecslése 300 000 -re emelkedik. Anquetil és Raymond Poulidor között a Puy de Dôme-i híres fej-fej melletti csata során becslések szerint legalább félmillió ember volt kéznél. Mont Ventouxgyakran állítják, hogy a legnehezebb a túrán a zord körülmények miatt. Egy másik nevezetes hegyi szakasz gyakran felmászik a Col du Tourmalet-re, a túra történetének leglátogatottabb hegyére.
A Col du Galibier az Alpok leglátogatottabb hegye. A 2011-es Tour de France szakasz Galibier-ig a Tour hegyi évfordulójának 100. évfordulóját jelentette, és a valaha volt legmagasabb célmagassággal is büszkélkedhetett: 2645 méter. Egyes hegyi szakaszok emlékezetessé váltak az időjárás miatt. Ilyen lehet például egy szakasza 1996 Tour de France származó Val-d’Isère a Sestriere. A hóvihar a rajtterületen 190 szakaszról mindössze 46 kilométerre lerövidítette a szakaszt. Az ilyen hegyi szakaszokon kiemelkedően fontosak a jó V-fékek a kerékpárokra. A 2019 -es Tour de France során számos földcsuszamlás és jégeső miatt két kritikus hegyi szakasz jelentősen lerövidült. A hatóságok mindent megtettek az út felszántása és a pálya biztonságossá tétele érdekében, de a jégeső, sár és törmelék mennyisége túl soknak bizonyult.
A színpadi kezdés vagy befejezés házigazdája tekintélyt és üzletet hoz a városba. A prológus és az első szakasz (Grand Départ) különösen rangos. A verseny prológgal kezdődhet (túl rövid ahhoz, hogy a városok között menjen), ebben az esetben a másnapi verseny kezdete, amely 1. szakasznak minősül, általában ugyanabban a városban. 2007 -ben Christian Prudhomme rendező azt mondta, hogy „általában öt évig a Tour háromszor indul Franciaországon kívül és kétszer Franciaországon belül”.