Részecskeszűrő tisztítás
Blog

Részecskeszűrő tisztítás

A részecskeszűrő tisztítás vagy csere, egy idő után elkerülhetetlen a részecskeszűrővel (DPF) szerelt gépkocsikban. A DPF egy a kipufogórendszerben található alkatrésze a gépkocsinak. Feladata, hogy összegyűjtse a korom szemcséket, és ezzel is csökkentse a környezetbe jutó káros anyag mennyiségét. Miközben végzi a feladatát, maga az alkatrész megtelik az összegyűjtött koromszemcsékkel és ez dugulást okoz a kipufogó rendszerben.

A járművekben van egy beépített, számítógép vezérelt részecskeszűrő tisztítás folyamat, melyet regenerációnak neveznek. Amikor ezt a folyamatot elindítja a vezérlés, a gépkocsit állandó 2000 fordulatszám felett célszerű tartani. Ha ez nem valósul meg, akkor a regeneráció meghiúsul. Ekkor sok esetben már csak a részecskeszűrő tisztítás segíthet.

Amikor már csak szakember segíthet

Megszámlálhatatlan oka lehet, amiért a részecskeszűrő nem regenerálódik megfelelően. Lehet technikai ok, vezetési stílus, vagy a körülmények következménye is. A műszerfalon a DPF kontroll-lámpa jelzi, hogy a járműben a DPF már nem működik rendeltetés szerűen, és ilyenkor már csak a szakember segíthet.

Az autó motor teljesítménye jelentősen lecsökken, azaz átáll szerviz üzemmódra. Ebben az esetben, amilyen gyorsan csak tudunk, érdemes szervizhez fordulni, hiszen rövid időn belül a computer teljesen letilthatja a gépjármű működését.

A részecskeszűrő tisztítás teljes folyamata

A teljes részecskeszűrő tisztítás folyamata az alábbi lépésekből áll:

  • Teljes általános DPF diagnosztika
  • Alapos mechanikai vizsgálat
  • A szűrő tisztítás szétszerelés nélkül
  • Ellenőrző tesztvezetés
  • Ismételt nyomás mérés

A gépkocsin bemutatjuk részletesen a részecskeszűrő tisztítás teljes és átfogó folyamatát, mely kezdetén nyomás ellenállást mérünk. Ezáltal a jeladók megmutatják, hogy a szűrő berendezés milyen mértékben van eltömődve. Ezután a motorra csatlakoztatjuk a tisztító adaptert, és környezetbarát módon megtisztítjuk az eltömődött szűrőt a koromtól.

Lehetőségek a részecskeszűrő tisztítás elvégzésére

Megközelítőleg húsz éve kezdtek elterjedni a DPF-el szerelt gépkocsik a világban. Ezzel egy időben jelentek meg a piacon az első kezdetleges megoldások a részecskeszűrő tisztítására. Ekkor még csak a dízel motorok voltak felszerelve szűrővel, de manapság már egyre több benzines gépkocsin is megtalálható.

Napjainkban igen sok részecskeszűrő tisztítás lehetőség közül lehet választani a piacon. Az árak rendkívül széles skálán mozognak, csakúgy mint a tisztítási technológiák. Ezek a különböző megoldások igen vegyes hatékonysággal működnek.

Adalékos tisztítás

Ez a legköltséghatékonyabb megoldás, mely pár ezer forintból megúszható. Ez esetben valamilyen folyadékot az üzemanyaghoz kell önteni, mely a motorba jutva elég. Emiatt az adalék nem tud eljutni a részecskeszűrőig, tehát hatást sem tud kifejteni rá, Akármilyen olcsó megoldás, éppen ezért nem javasoljuk.

Részecskeszűrő tisztítás leszereléssel

Ennek a technológiának több változata is ismert. A legismertebb megoldás, amikor leszerelik a DPF-et, szétvágják és valamilyen folyadékkal megtisztítják a belsejét.

Másik lehetőség, amikor a leszerelt szűrőt égetéssel és kémiai anyaggal próbálják megtisztítani. Mindkét opció hatásos lehet, de igen magas árat kell értük fizetni a leszerelés miatt, így nem éppen költséghatékony megoldás.

DPF csere

Ennél az opciónál leszerelik és kicserélik a részecskeszűrőt, ami 100%-ig biztos megoldás, de szinte a megfizethetetlen kategóriába tartozik. Gépkocsi típustól függően, akár háromszáz és hatszáz ezer forint között mozog az ára. A legfőbb probléma vele, hogy a legtöbb részecskeszűrő, tisztítással még megmenthető és évekig használható. Tehát elmondhatjuk, hogy a csere nem éppen a leg környezetbarátabb megoldás, mivel a rossz alakatrész a szemétben végzi és ezzel is csak növeljük a világunkra omló szemét mennyiségét.

Részecskeszűrő kiiktatás

Először is jelezzük, hogy a részecskeszűrő kiiktatás magas fokú környezetszennyezéssel jár, mely veszélyes egészségügyi problémákat okoz, ezért bűncselekmény. Tény, hogy a részecskeszűrő kiiktatás ideiglenesen megoldja a problémát, de ezt a lehetőséget semmiképpen nem ajánljuk. A környezetszennyezésen túl az oka, hogy a gépkocsi számítógép gyári szoftverén módosítást kell végrehajtani, mely a későbbiekben sok problémát okozhat.

Rengeteg a környezetre és az emberi szervezetre gyakorolt káros hatás köthető a korom szűrő berendezés kiiktatásához. Ez jelentős részben azért keletkezik, mert a meg nem szűrt korom részecskéket a kipufogórendszer a légkörbe engedi. A környezetszennyezés a legrosszabb hatással a légúti problémákkal küszködőkre van, viszont a teljesen egészséges emberek szervezetében is okozhat károkat.

Autójának korom szűrő berendezését legalább az emberiségre és a Földre való káros hatások miatt ne szedesse ki. További hátránya az eltávolításnak, hogy a következő esedékes műszaki vizsgán nem fog tudni átmenni a gépjármű, a káros anyag kibocsátás miatt. Összefoglalva tehát nem éri meg a DPF kiiktatása, ehelyett válasszon inkább valamilyen más, környezetbarát megoldást a részecskeszűrő kiiktatás helyett.

A részecskeszűrő tisztítás kapcsán felmerülő kérdések

Meddig megy még el az autó, ha kigyulladt a DPF lámpa?
Talán ez a téma kapcsán felmerülő kérdések közül ez foglalkoztatja az embereket a leginkább. Igazság szerint a gépkocsi teljesítménye ilyen korlátozódik a vezérlés által. Az autó lassabban gyorsul és a végsebessége 50km/h körül lesz. Legjobb ha azonnal a szerviz felé vesszük az irányt, de tudjuk, hogy ez nem mindig kivitelezhető, mert szükség van a gépkocsira. Mindenképpen tartsuk szemmel a motorolaj szintet. Amennyiben növekedésnek indulna az olajszint, ne kockáztassuk tovább a motor épségét. Legjobb ha ez esetben azonnal autómentőt hívunk és nem közlekedünk tovább a meghibásodott gépjárművel, a nagyobb baj elkerülése miatt.

Mitől tud eldugulni a részecskeszűrő ?
Leggyakrabban az elhasználódás az elsődleges ok. Másodlagos ok lehet, hogy a gépkocsi egészen más jellegű hibája okozza a szűrő meghibásodását.